Friday, July 23, 2010

KISAH NABI ADAM A.S. - Bah. 1

Setelah Allah mencipta bumi dan segala gunung ganang, lautan, tumbuh-tumbuhan, langit dan matahari, bulan, bintang yang menghiasi cekerawala maka tibalah kehendak-Nya untuk mencipta manusia pula.

Diberitakan kepada para malaikat akan kehendak-Nya itu maka seluruh malaikat telah membantah kerana bimbang manusia akan menderhakai kepada Allah serta melakukan kerosakkan di muka bumi dan pertumpahan darah.

Allah membidas bantahan malaikat itu dengan kata-Nya Ia lebih Maha Mengetahui akan setiap kejadian makhluk ciptaan-Nya.

Allah menciptakan Nabi Adam a.s. dari segumpul tanah liat kering dan lumpur hitam yang diberi bentuk manusia. Setelah sempurna kejadiannya lalu ditiupkan roh ciptaan Tuhan ke dalam tubuhnya maka berdirilah Adam menjadi manusia yang sempurna.

Lalu Allah memerintahkan sekian makhluk supaya tunduk sujud sebagai tanda hormat kepada Adam a.s. Sekelian makluk patuh pada perintah Allah melainkan iblis yang merasa bongkak dengan kejadiannya yang diciptakan Allah dari api sedangkan Adam dari tanah liat.

Kerana kesombongannya itu iblis telah dikeluarkan dari senaarai para malaikat dan dikeluarkan dari syurga dengan disertai kutukan dan laknat Allah ke atasnya sebagai penghuni neraka sehinggalah hari kiamat.

Allah telah menyakinkan para malaikat-Nya yang memandang rendah tentang hikmah kejadian Adam a.s. yang akan dilantik sebagai penguasa bumi.

Firman Allah pada malaikat-Nya, "Cubalah sebutkan kepadaKu benda-benda itu, jika kamu merasakan lebih mengetahui dari Adam?"

Para malaikat tidak berdaya memenuhi permintaan Allah itu dan mengaku tiada mempunyai apa-apa pengetahuan mengenainya tanpa pengajaran dari Allah.

Allah lalu memerintahkan Adam memberitahu semua itu kepada malaikat.

Firman Allah, "Bukankah telah Ku katakan, Aku mengetahui rahsia di langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan".

No comments:

Post a Comment